ПЪРВА ГЛАВА
ТЕОРЕТИЧНО ПРОУЧВАНЕ НА ПРОБЛЕМА
ЗА МЕДИЙНИТЕ КОМПЕТЕНЦИИ
ПРИ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕТО
„ЧОВЕК–ОБЩЕСТВО“ В ПЪРВИ КЛАС...................................17
1.1. Съвременни приоритети
на образованието в началното училище ......................................19
1.1.1. Характеристика на компетентностите
в системата на българското образование.....................................27
1.1.2. Съдържателни и организационни аспекти
на отношението „компетенции – компетентност“....................38
1.1.3. Сравнителен анализ на медийните
и дигиталните компетенции...........................................................47
1.2. Сравнителен анализ на образователното съдържание
при взаимодействието „човек–общество“ в първи клас .......... 68
1.2.1.Прилики в обучението
по Роден край и Родинознание ......................................................69
1.2.2. Основни различия в обучението
по Роден край и Родинознание ......................................................72
1.3. Специфика на прехода от предучилищно
към начално образование в условията
на усъвършенстване на образователната политика ..................80
ВТОРА ГЛАВА
ХИПОТЕЗА, ЗАДАЧИ И ОРГАНИЗАЦИЯ
НА ЕКСПЕРИМЕНТАЛНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ.........................91
2.1. Хипотеза и задачи на експерименталното
изследване............................................................................................93
2.2. Методи на експерименталното изследване .................... 94
2.3. Етапи и критерии на експерименталното
изследване............................................................................................99
2.3.1. Пилотно изследване .....................................................99
2.3.2. Констатиращ етап.........................................................105
2.3.3. Формиращ (обучаващ) етап .......................................112
2.3.4. Контролен (заключителен) етап................................115
2.4. Методология на експерименталния модел.....................122
2.5. Съдържателна характеристика
на експерименталния модел за усъвършенстване
на граждански, социални,
дигитални и медийни
компетенции на 7–8-годишните ученици ...................................127
ТРЕТА ГЛАВА
АНАЛИЗ НА РЕЗУЛТАТИТЕ
ОТ ЕКСПЕРИМЕНТАЛНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ .........................141
3.1. Методическа разработка на експерименталния
мултимедиен модел ..........................................................................143
3.2. Анализ на резултатите от пилотното
изследване............................................................................................182
3.3. Анализ на резултатите
от анкетното проучване....................................................................189
3.4. Анализ на резултатите от експерименталното
изследване............................................................................................201
3.4.1. Анализ на отчетените стойности по критерий
„Граждански компетенции“ ...........................................................202
3.4.2. Анализ на отчетените стойности
по критерий „Социални компетенции“...................................... 211
3.4.3. Анализ на резултатите от
контролния етап.................................................................................220
3.4.4. Анализ на отчетените стойности
по критерий „Дигитални компетенции“ ....................................226
3.4.5. Анализ на отчетените стойности
по критерий „Медийни компетенции“ .......................................232
3.4.6. Резултати за доказване на различие
по Макнемар .......................................................................................241
3.4.7. Степен на различие по фактор
„Населено място“...............................................................................246
3.4.8. Анализ на резултати по коефициент
на корелация φ....................................................................................247
ЗАКЛЮЧЕНИЕ И ИЗВОДИ...........................................................249
РЕЦЕНЗИИ ....................................................................................257
ПРИЛОЖЕНИЕ 1...............................................................................262
ПРИЛОЖЕНИЕ 2...............................................................................266
ПРИЛОЖЕНИЕ 3...............................................................................270
ПРИЛОЖЕНИЕ 4..........................................................................278
ПРИЛОЖЕНИЕ 5..........................................................................282