УВОД.........................................................................................................
9
Глава първа. ОРНАМЕНТИКАТА В БЪЛГАРСКИЯ ПЕСЕНЕН
ФОЛКЛОР И В СЪВРЕМЕННОТО НАРОДНО
ПЕЕНЕ.................................................................................
13
1. Орнаментиката на българските народни песни
(върху постиженията на българската фолклористика и
етномузикология)............................................................................
13
1.1. Въведение в
проблема............................................................. 13
1.2. Някои общи естествени предпоставки от
физиологичен и музикален
характер.................................................................... 18
1.3. Регионални особености на
орнаментиката........................... 22
1.4. Орнаментика и функционалност на
песните....................... 24
1.5. Орнаментика и
форма............................................................. 24
1.6. Орнаментика и
метроритъм.................................................. 27
1.7. Видове
орнаменти................................................................... 28
2. Идеята за „академично народно пеене“ – аспекти
на съвременното изпълнителство и обучение.................. 32
Глава втора. МЕТОДИКА НА НАРОДНОТО ПЕЕНЕ
(СИСТЕМАТИЗАЦИЯ НА ОСНОВНИТЕ ПОЛОЖЕНИЯ ПО СЪЩЕСТВУВАЩИТЕ
РАЗРАБОТКИ)............................................ 41
1. Специфика на българското народно
пеене.................................. 41
1.1.
Дишане.....................................................................................
41
1.2. Позиция на
ларинкса.............................................................. 43
1.3. Регистри и
звукообразуване................................................... 45
1.4. Класификация на
гласовете................................................... 47
2. Определение, цели и задачи на обучението по
народно пеене. Методически аспекти...............................48
2.1. Общи методически насоки за основните принципи
на ранното обучение по народно пеене....................................... 49
2.2. Основни понятия и термини, свързани с
певческия процес. Критерии за диагностика...............................50
3. Методически аспекти на овладяване на
орнаментиката – постижения и перспективи............................... 54
3.1. Съвременната методика за усвояване на
орнаментиката............................... 54
3.2. Ниво на разработеност на проблема усвояване
на орнаментиката – анализ и обобщение ...............................57
4. Специфика на вокалното обучение (с оглед на
възможността за експериментална работа в сферата на индивидуалното музикално
обучение)..........................................................................
58
4.1. Експериментът в сферата на
музикално-изпълнителската дейност ...............................58
4.2. Специфика на обучението по народно пеене
извън организираната система на професионално обучение..............................................................
60
4.3. Изводи за възможния изследователски подход при
разработване на методически проблеми, свързани с народното пеене и проблемите
на орнаментиката.................. 64
Глава трета. МОДЕЛ ЗА ЕТАПНОСТ В УСВОЯВАНЕТО НА
ОРНАМЕНТИКАТА НА ОСНОВАТА
НА КАЧЕСТВЕНО ПЕДАГОГИЧЕСКО ИЗСЛЕДВАНЕ...................................................................................................................
67
1. Качествените педагогически изследвания –
специфика и приложимост...................................................................................
67
2. Подготовка и организация на качественото
изследване............. 70
2.1. Специфика на
изследването................................................... 70
2.2. Обекти на
изследването......................................................... 71
2.3. Организация и методика на
изследването............................ 72
3. Първоначални
наблюдения........................................................... 73
3.1. Усвояване на орнаментите форшлаг и мордент по
възприетата методика в съществуващите
разработки........................................................ 73
3.1.1. Основни положения за овладяване на форшлаг в
съществуващата методика и първоначални наблюдения, натрупани в педагогическия
опит...................... 73
3.1.2. Наблюдения върху усвояването на форшлаг в
рамките на качественото изследване..................................... 77
3.1.3. Усвояване на орнамента мордент по
съществуващите методически разработки и първоначални наблюдения от
педагогическата практика...... 80
3.2. Опит за ново дефиниране на орнаментите
„форшлаг“ и „мордент“ в българската народна
песен................................... 82
3.3. Методически аспекти на теоретичната
постановка за спецификата на орнаментите форшлаг и
мордент........................................................................
87
3.4. Продължение на качествения експеримент –
изпробване на новите методически идеи
89
3.5. Формулиране методически подход с фиксирана
етапност за овладяване на форшлага и мордента в началното обучение по народно
пеене...........................................................................
90
3.6. Работа върху орнаментиката след овладяването
на форшлаг и
мордент........................................................................
91
4. Групето като музикалнотеоретичен и
методически проблем...............................................................................................
97
4.1. Музикалнотеоретични и методически
аспекти................... 97
4.2. Личен педагогически опит на основата на съществуващите
методики......................................................... 101
4.2.1. Проблеми при усвояването на
групето......................... 102
4.2.2. Групетото като орнаментално явление в
българските народни песни...............................104
4.2.3. Овладяване на двоен форшлаг/нахшлаг като
последна крачка към групетото ...............................111
5. Модел за етапност при усвояване на
орнаментиката................ 113
Глава четвърта. ПЕДАГОГИЧЕСКИ ЕКСПЕРИМЕНТ
„ЕТАПНОСТ В УСВОЯВАНЕТО
НА
ОРНАМЕНТИКАТА“..............................................................................
117
1. Характеристика на педагогическия
експеримент..................... 117
2. Организация и подготовка на експеримента.
Сформиране на експерименталната
и
контролната
група............................................................................
119
3. Констатиращ
експеримент.......................................................... 121
4. Обучаващ
експеримент................................................................ 125
5. Заключителна фаза на
експеримента.......................................... 126
6. Обработка и анализ на резултатите. Изводи и
перспективи... 128
6.1. Резултати по първи
критерий.............................................. 129
6.2. Резултати по втори
критерий............................................... 133
6.3. Резултати по трети
критерий............................................... 134
6.4. Резултати по четвърти
критерий......................................... 136
6.5. Статистически анализ на резултатите от експеримента...........................................................................
139
6.6. Допълнителни аналитични наблюдения............................
141
6.7. Анализ на резултатите по възрастови
групи...................... 145
7. Апробация на модела в
чужбина................................................ 146
Заключение............................................................................................
149
Библиография........................................................................................
152