Обща икономическа теория
Учебник / Учебно помагало

Автор(и):  Невена Бянова, Иван Бянов, Сергей Радуканов, Даниел Диманов

ISBN978-619-208-422-6
Излязла от печат:  2.9.2024 г.
Брой страници:  276
Цена:  20 лв.

Съдържание:

Вместо предговор........................................................................................... 5

ТЕМА 1.
Въведение в икономиката........................................................................ 12
1. Въведение в икономическата теория..................................................... 12
1.1. Зараждане на икономическата мисъл.......................................... 12
1.2. Кратък преглед на основните направления
на икономическата теория........................................................................... 15
2. Предмет и метод на ОИТ.......................................................................... 17
3. Функции, структура и място на икономическата теория
в системата на икономическите науки...................................................... 20

ТЕМА 2.
Икономическа организация
на обществото............................................................................................... 22
1. Основният икономически проблем – ограниченост
на ресурсите и неограниченост на потребностите................................. 22
1.1. Потребности и неограниченост на потребностите.................... 23
1.2. Блага...................................................................................................... 24
1.3. Ресурси и ограниченост на ресурсите........................................... 24
1.4. Основни въпроси пред всяка икономика и избор..................... 25
2. Алтернативни разходи и икономическа ефективност...................... 27
3. Граница на производствените възможности....................................... 29
4. Закон за намаляващата възвръщаемост (ЗНВ)................................... 32

ТЕМА 3.
Блага, поведение на потребителя
и потребителски избор.............................................................................. 35
1. Полезността – основа на потребителското поведение...................... 35
1.1. Същност на полезността................................................................... 35
1.2. Обща и пределна полезност............................................................ 38
1.3. Закон за намаляващата пределна полезност.............................. 39
2. Потребителски избор................................................................................ 40
2.1. Криви на безразличието.................................................................. 40
2.2. Бюджетно ограничение.................................................................... 45
2.3. Максимизиране на полезността.
Потребителско равновесие..................................................................... 47
3. Кривите „доход–потребление“ и „цена–потребление“................... 49
5. Потребителски излишък. Парадокс на стойността........................... 53
6. Ефект на дохода и ефект на заместването............................................ 55

ТЕМА 4.
Пазарни сили и пазарен механизъм..................................................... 57
1. Основни характеристики на пазара....................................................... 57
1.1. Същност на пазара............................................................................. 57
1.2. Основни категории на пазара......................................................... 59
1.3. Класификация и функции на пазара............................................ 60
1.4. Икономически субекти на пазара.................................................. 63
2. Търсене.......................................................................................................... 64
2.1. Същност и фактори на търсенето.................................................. 64
2.2. Неценови фактори на търсенето.................................................... 67
2.3. Движение по кривата на търсенето и изместване
на кривата на търсенето........................................................................... 70
3. Предлагане................................................................................................... 74
3.1. Същност и фактори на предлагането........................................... 74
3.2. Неценови фактори на предлагането............................................. 75
4. Механизъм на пазарно равновесие........................................................ 78
4.1. Същност на пазарното равновесие, механизъм
за образуване на пазарните цени.......................................................... 78
4.2. Нарушаване и възстановяване
на пазарното равновесие......................................................................... 79
5. Еластичност на търсенето и предлагането........................................... 83
5.1. Ценова еластичност на търсенето.................................................. 83
5.2. Други видове еластичност на търсенето....................................... 86
5.3. Ценова еластичност на предлагането............................................ 89
5.4. Еластичност на предлагането и факторът време....................... 91

ТЕМА 5.
Организация на бизнеса.
Производство, приходи, разходи, печалба......................................... 95
1. Фирмата като основен икономически субект...................................... 95
1.1. Същност и функции на фирмата................................................... 95
2. Институционално-правни форми на фирмата.................................. 98
2.1. Едноличен търговец.......................................................................... 98
2.2. Търговски дружества......................................................................... 100
3. Производството като функция
на производствените фактори..................................................................... 102
3.1. Производство и производствени фактори................................... 102
3.2. Краткосрочен и дългосрочен производствен процес............... 109
4. Производството в краткосрочен период.............................................. 109
4.1. Общ, среден и пределен продукт................................................... 109
5. Производството в дългосрочен период................................................ 111
5.1. Оптимален технологичен избор. Изокванти.............................. 111
6. Разходи на фирмата................................................................................... 114
6.1. Същност и видове производствени разходи............................... 114
7. Разходи за производство в краткосрочен период.............................. 116
7.1. Видове разходи................................................................................... 116
7.2. Минимизиране на разходите
в краткосрочен период............................................................................ 117
8. Разходи на фирмата в дългосрочен период......................................... 120
8.1. Изокости............................................................................................... 120
8.2. Минимизиране на разходите
в дългосрочен период............................................................................... 121
9. Приходи и печалба на фирмата............................................................. 123

ТЕМА 6.
СЪВЪРШЕНА И НЕСЪВЪРШЕНА КОНКУРЕНЦИЯ........................ 127
1. Същност на конкуренцията..................................................................... 127
2. Съвършена конкуренция.......................................................................... 128
3. Несъвършена конкуренция...................................................................... 130

ТЕМА 7.
Производствени фактори......................................................................... 133
1. Обща характеристика................................................................................ 133
2. Капитал......................................................................................................... 135
3. Труд................................................................................................................ 136
4. Земя................................................................................................................ 137

ТЕМА 8.
Брутен вътрешен продукт....................................................................... 142
1. Брутен вътрешен продукт – измерител
на националната икономика....................................................................... 142
2. Подходи за измерване на Брутния вътрешен продукт..................... 150
2.1. Производствен метод (на добавената стойност
или на продуктопотока).......................................................................... 150
2.2. Метод на разходите........................................................................... 151
2.3. Ресурсно-доходен метод................................................................... 156
3. Номинален и реален израз на БВП
Потенциален и фактически БВП................................................................ 160
4. БВП като измерител на благосъстоянието........................................... 163

ТЕМА 9.
СЪВКУПНО ТЪРСЕНЕ И СЪВКУПНО ПРЕДЛАГАНЕ:
МАКРОИКОНОМИЧЕСКО РАВНОВЕСИЕ......................................... 166
1. Съвкупно търсене....................................................................................... 166
2. Съвкупно предлагане................................................................................. 170
3. Макроикономическо равновесие............................................................ 173

ТЕМА 10.
Макроикономическо равновесие:
съвкупни разходи и равновесен обем на БВП................................... 181
1. Структура на съвкупните разходи.......................................................... 181
2. Разходи за потребление и спестяване................................................... 181
3. Брутни вътрешни инвестиции................................................................ 186
4. Правителствени разходи за стоки и услуги......................................... 190
5. Чист износ.................................................................................................... 191
6. Функция на съвкупните разходи
и равновесен обем на БВП............................................................................ 194

ТЕМА 11.
Заетост и безработица............................................................................... 196
1. Трудови ресурси и заетост на работната сила.................................... 196
2. Същност и форми на заетостта............................................................... 198
2.1. Тенденции в развитието
на икономиката и на заетостта.............................................................. 199
3. Същност и причини за безработицата................................................. 201
4. Форми на безработица.............................................................................. 204
5. Измерване на безработицата................................................................... 208

ТЕМА 12.
Инфлация........................................................................................................ 212
1. Същност и измерване на инфлацията.................................................. 212
2. Видове инфлация....................................................................................... 214
3. Антиинфлационна политика.................................................................. 218
ТЕМА 13.
Фискална политика..................................................................................... 220
1. Същност на фискалната политика......................................................... 220
2. Инструменти на фискалната политика................................................ 222
3. Видове фискална политика...................................................................... 223

ТЕМА 14.
Пари, банки и монетарна политика..................................................... 225
1. Същност, функции и видове пари......................................................... 225
2. Парична маса, парични агрегати и парична база.
Създаване на пари.......................................................................................... 229
3. Търговски банки – произход, същност, видове и операции............ 233
4. Възникване и функции на централната банка.................................... 238
5. Задачи и цели на централната банка.................................................... 241
6. Инструменти на централната банка...................................................... 246

ТЕМА 15.
Цикличност на икономическото развитие....................................... 250
1. Обща характеристика на икономическата макросреда
и стопанския цикъл....................................................................................... 250
1.1. Класификация и периодичност
на икономическите цикли и цикличните показатели..................... 253
2. Фази и особености на икономическия цикъл...................................... 254
3. Фактори, влияещи на цикличното развитие....................................... 259
Приложение 1.
Диверсификация на риска........................................................................... 263
Приложение 2.
Възвръщаемост от мащаба........................................................................... 269
Приложение 3.
Други макроикономически показатели
на икономическо развитие........................................................................... 272
Използвана литература.............................................................................. 275