Дигиталните компетенции на учителите в съвременната образователна среда
Монография

Автор(и):  Борислава Иванова

ISBN978-619-208-433-2
Излязла от печат:  11.12.2024 г.
Брой страници:  120
Цена:  15 лв.

Съдържание:

УВОД............................................................ 7 

ПЪРВА ГЛАВА ТЕОРЕТИЧНИ И МЕТОДОЛОГИЧЕСКИ ОСНОВАНИЯ НА ПРОБЛЕМА 
ЗА РАЗВИТИЕ НА ДИГИТАЛНИТЕ КОМПЕТЕНЦИИ НА УЧИТЕЛИТЕ...................................... 11 
1.1. Ролята на информационните и комуникационните технологии 
в социалната структура на съвременното общество (Четвърта индустриална революция, 
,,Образование 4.0“)......................... 11 
1.2. Необходимост от развитие на дигиталните компетенции на учителите ....................................................... 18 
1.3. Дефиниция на понятието ,,дигитална грамотност“ – 
същност, връзка с информационната, медийната и компютърната грамотност............................................... 25 
1.4. Дигиталната грамотност като сложен обект за развитие и изследване.................................................... 34 
1.4.1. Ниво I. Дигитална компетентност (умения, концепции, подходи, нагласи и т.н).............................. 35 
1.4.2. Ниво II. Дигитална употреба (професионално, дисциплинарно приложение) ...................................... 38 
1.4.3. Ниво III. Дигитална трансформация (иновация, творчество)...................................... 39 
1.5. Преглед на дигиталното гражданство........................... 43 
1.5.1. Европейската рамка за дигитална компетентност на гражданите
(Digital Competence Framework for Citizens – DigComp 2.2) ................................. 43
1.5.2. Pамка за дигитална компетентност на учителите (DigCompEdu)............................. 47 
1.5.3. Развитие на дигиталните компетенции на учителите 
в съвременната образователна среда чрез програми, проекти и инициативи...................................... 51 

ВТОРА ГЛАВА ДИДАКТИЧЕСКИ МОДЕЛ ЗА РАЗВИТИЕ НА ДИГИТАЛНИТЕ КОМПЕТЕНЦИИ 
НА УЧИТЕЛИТЕ ОТ СИСТЕМАТА НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ............................... 53 
2.1. Ключови компоненти при развитие на дигиталните компетенции на учителите ....................................... 53 
2.2. Структура на модела за развитие на дигиталните компетенции 
на учителите от системата на българското образование............................ 57 
2.2.1. Информационната среда като основа за усъвършенстване управлението 
на образованието. Визия на директорите на образователни институции................................... 60
2.2.2. Съвременно преподаване и учене (образователно-квалификационни програми за учители)................... 63 
2.2.3. Технологичен проект на образователната институция – 
(вътрешноинституционален проект за интеграция на ИКТ).............. 65 
2.2.4. Дигитална (интелигентна) образователна среда........................... 67 

ТРЕТА ГЛАВА ОРГАНИЗАЦИЯ И МЕТОДИКА НА МОНОГРАФИЧНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ............................... 71 
3.1. Организация и методология на експерименталното изследване.......................................... 71 
3.1.1. Първи етап (2016–2019 г.) – подготвително-концептуален етап, включва в себе си два периода ................ 74 
3.1.2. Втори етап (2019–2021 г.) – емпирично-изследователски етап ........................................... 76 
3.2. Статистически анализ на резултатите относно дигиталните компетенции 
на учителите през констатиращия етап.................... 77 
3.3. Алгоритъм на изследване състоянието на дигиталните компетенции 
на учителите преподаващи в начален етап на образованието (1.–4. клас)............................................. 77 
3.4. Резултати от анкетното проучване с учителите, преподаващи 
в 5.–7. клас 2016–2019 г. – констатиращ етап.................. 81 
3.5. Резултати от анкетното проучване с учителите,
 преподаващи на 8.–12. клас 2016–2019 г..................................... 82 
3.6. Статистически анализ на резултатите за определяне дигиталните компетенции 
на учителите от системата на предучилищното образование 
през констатиращия етап на изследването.............................................................. 83 
3.7. Анализ на дигиталните компетенции на директорите на образователни институции 
през констатиращия етап на изследването........................................................ 87 
3.8. Корелационен анализ на резултатите от теста за определяне дигиталните компетенции 
на учителите през констатиращия етап на изследването.................................................... 88 
3.9. Надеждност на изслед
ването на дигиталните компетенции на учителите 
в училищата 1.–12. клас 2016–2019 година...................... 91 
3.10. Анализ на резултатите от поведено изследване на експертната оценка 
на ръководителите на образователни институции........................ 93 

ОБЩИ ИЗВОДИ........................................................................................................ 97
ЗАКЛЮЧЕНИЕ.......................................................................................................... 98
РЕЦЕНЗИИ................................................................................................................. 99
ЛИТЕРАТУРА........................................................................................................... 103