Въведение в практическото обучение
на терен..............................................................................................
15
Глава първа.
Отговорности на участниците
в процеса на практическо обучение на терен.............................
19
1. Роля и отговорности на
институцията/организацията..............
19
2. Роля и отговорности на полевия инструктор/ментор................ 21
3. Роля и отговорности на университета.........................................
23
4. Роля и отговорности на академичния
наставник.......................
24
5. Роля и отговорности на студента.................................................
26
Глава втора.
Етапи в провеждане на практическото
обучение на терен.............................................................................
29
1. Съвети преди началото на преддипломния
стаж........................ 29
2. Начален етап на теренно обучение/фаза
на ориентиране..................................................................................
31
2.1. Разработване на обучителен план........................................
31
2.2. Задачи и дейности на студента в Плана
за обучение на терен.....................................................................
33
2.3. Ориентиране в институцията/организацията..................... 40
3. Междинен етап на теренното обучение......................................
42
4. Финален етап на теренното обучение..........................................
43
4.1. Подготовка за финалния контакт.........................................
44
5. Трудности пред студентите по време
на практическото обучение..............................................................
45
5.1. Индикатори за трудности......................................................
48
5.2. Алгоритъм за действие при наличие на
трудности............ 49
Глава трета.
Фокус върху някои елементи от практическата
социална работа на терен...............................................................
51
1. Супервизията в практическото обучение на
терен.................... 51
1.1. Ролята на ментора/полевия инструктор
като супервизиращ........................................................................
55
1.2. Стъпки в подготовката и осъществяването
на обучителна супервизия на терен............................................
56
2. Етични стандарти и етични дилеми по време
на практическото обучение..............................................................
58
3. Конфиденциалност и неприкосновеност
на личния живот................................................................................
63
3.1. Съвети в помощ на студента за спазване
на поверителност по време
на практическо обучение.............................................................
65
4. Проблеми с личните и професионалните
граници
и конфликтът на интереси................................................................
67
4.1. Преминаване на личните
и професионалните граници с потенциал за
вреда.................... 69
4.2. Съвети за спазване на професионални
граници................. 71
5. Развиване и трениране на емпатия
в практическото обучение на терен.................................................
75
6. Етикет на работното място...........................................................
77
6.1. Етикет за кореспонденция по електронна
поща................. 78
6.2. Дрескод по време
на практическото обучение на терен..........................................
79
Глава четвърта.
Оценяване на практическото обучение.......................................
83
1. Очаквани резултати от практическото
обучение....................... 83
1.1. Примерно описание на постигнатото по
време
на практическото обучение на терен..........................................
84
2. Критерии за оценка на работата на
студентите
в практическо обучение на терен.....................................................
86
3. Инструкции за подготовка и окомплектоване
на портфолио за преддипломния стаж............................................
87
Глава пета.
Институции за провеждане
на практическо обучение по социална работа
на терен – специфика на работата в тях.....................................
91
1. Социални услуги, предоставяни в дома на
клиента................... 91
1.1. Социална услуга „Асистентска подкрепа“.......................... 92
1.2. Социална услуга „Грижа в дома“.........................................
92
2. Социални услуги в общността,
които предоставят почасови грижи/подкрепа................................ 93
2.1. Център за социална рехабилитация и
интеграция.............. 93
2.2. Дневен център........................................................................
95
2.2.1. Дневен център за стари хора..............................................
95
2.2.2. Дневен център за деца с увреждания................................ 96
2.2.3. Дневен център за пълнолетни лица
с увреждания................................................................................. 98
2.3. Център за обществена подкрепа...........................................
100
2.4. Център за работа с деца на улицата.....................................
101
3. Резиденти услуги, близки до семейната
среда............................
103
3.1. Център за настаняване от семеен тип за
деца .................... 104
3.2. Център за настаняване от семеен тип за
лица..................... 105
3.3. Преходно жилище..................................................................
106
3.4. Наблюдавано жилище...........................................................
108
3.5. Защитено жилище..................................................................
109
3.6. Звено „Майка и бебе“............................................................
111
3.7. Кризисен център....................................................................
112
3.8. Приют......................................................................................
114
3.9. Център за временно настаняване ......................................... 116
3.10. Приемна грижа.....................................................................
117
4. Социални и интегрирани здравно-социални
услуги
за резидентна грижа за повече от 20 лица.......................................
119
4.1. Хоспис.....................................................................................
119
4.2. Дом за пълнолетни лица
с увреждания/заболявания...........................................................
120
4.3. Дом за стари хора...................................................................
121
5. Институции за практическо обучение извън
социалните услуги.............................................................................
124
5.1. Дирекция „Социално подпомагане“.................................... 124
5.2. Пробационна служба.............................................................
126
5.3. Затворническо общежитие от открит тип ........................... 127
5.4. Център за психично здраве...................................................
129
Глава шеста.
Институции за провеждане на практическо
обучение
по социална работа на терен – роля
на социалните работници...............................................................
131
1. Социална работа с деца/лица с увреждания............................... 131
1.1. Практиката на социална работа
с хора с увреждания......................................................................
132
1.2. Кратък обзор на видовете увреждания................................ 134
1.3. Етикет за взаимодействие с хора
с увреждания.................................................................................
137
2. Социална работа с деца и семейства...........................................
142
2.1. Социални работници по закрила на децата......................... 144
2.2. Социални работници в резидентни грижи за
деца............. 145
3. Социална работа със стари хора...................................................
145
3.1. Социални работници в социални услуги
от резидентен тип за стари хора..................................................
146
3.2. Социални работници
в дневни центрове за стари хора..................................................
149
4. Социални работници в здравни заведения
и медицински центрове....................................................................
149
4.1. Практиката на социална работа
в здравни заведения и медицински центрове............................ 151
5. Корекционна социална работа.....................................................
153
5.1. Корекционна социална работа
с малолетни и непълнолетни.......................................................
155
5.2. Корекционна социална работа
в пенитенциарните институции..................................................
155
5.3. Корекционна социална работа
в пробационните служби.............................................................
158
Използвана литература..................................................................
161
Приложения......................................................................................
164
Приложение 1. Портфолио на студента
за практическото обучение на терен................................................
164
1. План за провеждане на практическо обучение
на терен..........................................................................................
165
2. График на провеждане на практическото
обучение на терен.........................................................................
168
3. Бланка за оценяване на студентите
в практическо обучение на терен................................................
173
Приложение 2. Глобални стандарти
за образование и обучение по социална работа.............................. 174
Приложение 3. Глобална декларация
за етични принципи на социалната работа.....................................
177
Приложение 4. Етичен кодекс на служителите,
осъществяващи дейности по предоставяне
на социални услуги...........................................................................
182
Приложение 5. Етичен кодекс на работещите с деца................... 191
Приложение 6. Нормативни документи, необходими
при подготовката за провеждане
на практическо
обучение 195