Разходка из естетиката
Монография

Автор(и):  Валентин Ангелов

ISBN978-619-208-439-4
Излязла от печат:  20.1.2025 г.
Брой страници: 
Цена:  20 лв.

Съдържание:

 

Съдържание

 

Eстетическите категории. Разрив с традицията.

Триумф на неестетическото.................................................................... 9

1. Метафизиката (естетиката) на прекрасното...................................... 9

2. Към нови хоризонти......................................................................... 12

 

Модерният реализъм (коментар върху материал

от изобразителните изкуства).................................................................. 18

 

Кичът като креативна възможност......................................................... 28

 

Кризата при късния авангард................................................................. 33

 

Институциализиране на изкуството........................................................ 43

1. Ориентиране в проблема.................................................................. 49

2. Институционалната роля на големите

исторически стилове............................................................................ 49

3. Как бе „институциализирана“ църковната дърворезба

през Националното ни Възраждане?.................................................... 52

 

Динамиката на естетическите ценности................................................. 57

 

Парадоксите на творческата иновация

(иновацията като естетическо

и неестетическо предизвикателство) ...................................................... 67

1. Иновативните потенции, заложени

в непристойното................................................................................... 67

2. Поляризация на художествените направления

и прояви. Мисията на непристойното.................................................. 70

3. Иновативните проекции на екзистенциалната тема.......................... 72

 

Изкуството – полезно или безполезно?.................................................... 77

 

Цивилизаторската мисия на изкуството................................................ 85

1. Предизвестията................................................................................ 85

2. Приносът на модерните художници и архитекти............................. 87

3. Приносът на теоретиците................................................................. 90

4. Сюрреалистическата визия............................................................... 94

 

Екзистенциалната тема

(в българското изобразително изкуство)................................................. 97

 

Модерното изкуство – двуликият Янус

(спорни проблеми и трудни дилеми в естетиката)................................. 115

1. Изкуството като игра........................................................................ 115

2. Естетическото „инженерство“.......................................................... 118

3. Изкуство без естетика...................................................................... 120

4. Естетическата рецепция на абсурда................................................. 124

5. Материалът – средство или цел за себе си?...................................... 128

6. И отново старият въпрос „Що е изкуство?!...................................... 130

 

Мимезисът – вчера и днес

(преображенията на мимезиса)................................................................ 139

1. Мимезисът – ядро на традиционното изкуство.

(Класическият мимезис)....................................................................... 139

2. Симултанният мимезис при модерното изкуство............................. 143

3. Варианти на мимезиса в модерното изкуство................................... 148

4. Антимиметични реакции в естетиката............................................. 154

 

Коварната илюзия (условността в изкуството)...................................... 159

 

Реверанс към автономното изкуство....................................................... 167

1. В лабиринта на изкуството............................................................... 167

2. Към нов тип образност. Негативизмите

в модерното изкуство........................................................................... 168

3. Неисторичност на историята на изкуството..................................... 171

4. Естетическата рецепция в нов ракурс............................................... 174

 

Изкуството като формотворчество......................................................... 176

1. Формата – низвергната, но и апологетизирана................................. 176

2. Формотворческият импулс в модерното изкуство............................ 179

 

Изкуство и атрактивност......................................................................... 183

 

Противоположни тенденции в изкуството

(приносът на българската

публицистична естетика)......................................................................... 190

1. Утопични визии............................................................................... 190

1а. Творчеството е живот, животът – творчество................................. 193

2. Изкуство за живота.......................................................................... 197

2а. Изкуството – „боен авангард“......................................................... 201

3. Големият прелом.............................................................................. 203

 

Терминологичният хаос........................................................................... 207

 

Сбогом на гносеологизма в естетиката

(12 аргумента против гносеологизаторството)....................................... 212

 

Неспокойни търсения. Различните лица

на плурализма........................................................................................... 219

1. Предизвикателствата на художествения

плурализъм.......................................................................................... 219

2. Плурализмът – „за“ и „против“........................................................ 223

 

Промененият статут на съдовата керамика........................................... 229

1. Необходими реминисценции............................................................ 229

2. Големият обрат................................................................................. 232

3. „Съдовата“ керамика на Иван Кънчев. Постижения,

търсения, проблеми.............................................................................. 233

 

Пак за паметника

на Съветската армия в София................................................................. 237

 

БАН и науката

(няколко кратки бележки)....................................................................... 242

 

Приложение                                                                                                 249