Съдържание
Eстетическите
категории. Разрив с традицията.
Триумф на
неестетическото.................................................................... 9
1. Метафизиката
(естетиката) на прекрасното...................................... 9
2. Към нови хоризонти......................................................................... 12
Модерният реализъм
(коментар върху материал
от изобразителните
изкуства).................................................................. 18
Кичът като креативна
възможност......................................................... 28
Кризата при късния
авангард................................................................. 33
Институциализиране на
изкуството........................................................ 43
1. Ориентиране в
проблема.................................................................. 49
2. Институционалната
роля на големите
исторически стилове............................................................................ 49
3. Как бе
„институциализирана“ църковната дърворезба
през Националното ни
Възраждане?.................................................... 52
Динамиката на
естетическите ценности................................................. 57
Парадоксите на
творческата иновация
(иновацията като
естетическо
и неестетическо
предизвикателство) ...................................................... 67
1. Иновативните
потенции, заложени
в непристойното................................................................................... 67
2. Поляризация на
художествените направления
и прояви. Мисията на
непристойното.................................................. 70
3. Иновативните
проекции на екзистенциалната тема.......................... 72
Изкуството – полезно
или безполезно?.................................................... 77
Цивилизаторската мисия
на изкуството................................................ 85
1.
Предизвестията................................................................................ 85
2.
Приносът на модерните художници и архитекти............................. 87
3. Приносът
на теоретиците................................................................. 90
4.
Сюрреалистическата визия............................................................... 94
Екзистенциалната тема
(в българското
изобразително изкуство)................................................. 97
Модерното изкуство –
двуликият Янус
(спорни проблеми и
трудни дилеми в естетиката)................................. 115
1. Изкуството като игра........................................................................ 115
2. Естетическото
„инженерство“.......................................................... 118
3. Изкуство без
естетика...................................................................... 120
4. Естетическата
рецепция на абсурда................................................. 124
5. Материалът –
средство или цел за себе си?...................................... 128
6. И отново
старият въпрос „Що е изкуство?!...................................... 130
Мимезисът – вчера и
днес
(преображенията на
мимезиса)................................................................ 139
1. Мимезисът – ядро на
традиционното изкуство.
(Класическият мимезис)....................................................................... 139
2. Симултанният мимезис
при модерното изкуство............................. 143
3. Варианти на мимезиса
в модерното изкуство................................... 148
4. Антимиметични
реакции в естетиката............................................. 154
Коварната илюзия
(условността в изкуството)...................................... 159
Реверанс към
автономното изкуство....................................................... 167
1. В лабиринта на
изкуството............................................................... 167
2. Към нов тип
образност. Негативизмите
в модерното изкуство........................................................................... 168
3. Неисторичност на
историята на изкуството..................................... 171
4. Естетическата
рецепция в нов ракурс............................................... 174
Изкуството като формотворчество......................................................... 176
1. Формата –
низвергната, но и апологетизирана................................. 176
2. Формотворческият
импулс в модерното изкуство............................ 179
Изкуство и атрактивност......................................................................... 183
Противоположни
тенденции в изкуството
(приносът на
българската
публицистична естетика)......................................................................... 190
1. Утопични визии............................................................................... 190
1а. Творчеството е
живот, животът – творчество................................. 193
2. Изкуство за живота.......................................................................... 197
2а. Изкуството – „боен
авангард“......................................................... 201
3. Големият прелом.............................................................................. 203
Терминологичният хаос........................................................................... 207
Сбогом на гносеологизма
в естетиката
(12 аргумента против
гносеологизаторството)....................................... 212
Неспокойни търсения.
Различните лица
на плурализма........................................................................................... 219
1. Предизвикателствата
на художествения
плурализъм.......................................................................................... 219
2. Плурализмът – „за“ и
„против“........................................................ 223
Промененият статут на
съдовата керамика........................................... 229
1. Необходими
реминисценции............................................................ 229
2. Големият обрат................................................................................. 232
3. „Съдовата“ керамика
на Иван Кънчев. Постижения,
търсения, проблеми.............................................................................. 233
Пак за паметника
на Съветската армия в
София................................................................. 237
БАН и науката
(няколко кратки
бележки)....................................................................... 242
Приложение 249